========================

  

    Rijtesten

 

• Renault Zoë
 
Seat Leon ST
 
Nissan Juke Nismo
 
Fiat 500 L Beats Edition
 

 

=====================

 

   


Landwind CV9


 

15-11-2011 - Tekst + foto's Wim Kamerbeek

Bereidt u zich er maar op voor dat we over een jaar of tien massaal in Chinese auto’s rijden. Wij mochten een paar dagen rijden met de Landwind CV9 en hij viel helemaal niet tegen.

De uitdrukking ‘waar voor je geld’ is ongetwijfeld afkomstig uit het Chinees. Zo weten we allemaal dat eten bij de Chinees gelijk staat aan veel bakjes voedsel voor weinig geld. Wat we niet willen weten, is dat achter het luikje de kok een stuk of zes pannen op het vuur heeft staan pruttelen en de bestelde gerechten klaarmaakt door de inhoud van die pannen te combineren tot honderd of meer gerechten. En wat we niet goed weten, is in hoeverre al die gerechten ook in China te krijgen zijn. Waarschijnlijker is dat de slimme Chinezen hun keuken hebben aangepast aan de Europese smaak. Zo vergaat het je ook met de Landwind. Hij biedt zeker weten waar voor zijn geld. Een ruime MPV met een goed afgewerkt interieur, goede stoelen, airco, cd-speler met aux-aansluiting, de nodige elektronica, twee airbags en ABS. Tot onze verbazing vinden we in het testexemplaar twee extra achterstoelen die zo weinig ruimte innemen onder de vloer dat we ze eerst helemaal niet opmerkten. Deze optie kost 499 euro en dat is ongeveer een derde van wat sommige Europese merken rekenen voor zo’n derde zitrij. 


 

Anders 
Het rijden is even wennen. Niet dat hij slecht rijdt; helemaal niet. ‘Anders’ is het juiste woord. De besturing is erg licht en wat vaag. De motor reageert wat schokkerig op het gaspedaal. De eerlijkheid gebiedt wel te vertellen dat ons testexemplaar net van de boot af kwam en dat hij na 300 testkilometers bijna niet meer schokte. Remmen doet hij zeer goed, maar opnieuw moet je wennen aan het gevoel wanneer je de rem intrapt. Schakelen doet hij precies goed. Het ‘andere’ aan de CV9 is dat je via het stuur en de pedalen lichte trillingen doorkrijgt van de weg en de motor. Na een paar uurtjes weet je niet beter en begin je zowaar zelfs gehecht te raken aan deze vorm van communicatie. Zo is het ook met het hang- en sluitwerk. Bij de meeste auto’s valt de deur met een geruststellende ‘kloink’ in het slot en zit dan goed dicht. Bij de Landwind moet je de deur iets harder dichtgooien en de kloink ontbreekt dan. Het is meer een ‘broink’. Ook bij de centrale vergrendeling klinkt een ander geluid dan je gewend bent. Wij verwachten een ‘ktryk’, maar de Landwind geeft een ‘zzryk’. Even terzijde: het schijnt dat Europese fabrikanten een laboratorium vol ingenieurs in dienst hebben dat zich exclusief toelegt op het bewerkstelligen van geruststellende ‘kloinks’ en dergelijke. In China doen ze daar niet aan en dat scheelt ongetwijfeld een paar honderd euro in de ontwikkelingskosten. In de testperiode kwamen we tot een verbruik van 1 op 12 en dat is ruim aanvaardbaar. Voor 500 euro extra koop je een lpg-installatie af-fabriek. Ook dat is erg voordelig en zou al voordeel moeten opleveren vanaf zo’n 4.000 km per jaar.

 


De auto heeft zeker wat minpuntjes, maar wie verder durft te kijken dan de testrit lang is, koopt voor een zeer scherpe prijs een MPV die ruim is, lekker (hoog) zit, en redelijk is aangepast aan de Europese smaak. Later, als de Chinezen goed zijn voor de helft van de Europese verkopen, kun je zeggen dat je een van de eerste Nederlanders was die een Landwind had.
Ons testexemplaar kost 16.995 euro, exclusief de derde zitrij. Er is al een Landwind CV9 vanaf 14.495 euro.



  

| Disclaimer