========================

  

    Rijtesten

 

• Honda Civic >>
 
• SEAT Altea XL 1.8 TSI DSG
 
• Kia Rio >>
 
• Landwind CV9 >>
 
• Ford Fiesta Metal >>

 

=====================

 

   


Kia Rio


 

15-11-2011 - Tekst + foto's Wim Kamerbeek

Het zijn moeilijke tijden voor Europese autojournalisten. Het liefst zouden ze tot in lengte van dagen BMW’s, Alfa’s, Jaguars en Citroëns de hemel in prijzen vanwege de superieure techniek, het rijgedrag, het design en natuurlijk de emotie, die het zien van een Europees logootje op de motorkap oproept.

 

En dan heb je ineens Koreaanse fabrikanten die auto’s als de Kia Rio naar Europa sturen die prima in elkaar steken, fijn rijden, weinig kosten en er goed uitzien. Het laatste houvast voor de eurocentristen is dat het Kia-logo geen emoties oproept. Scheelt trouwens al gauw een paar duizend euro. Jawel: ‘the times they are a-changing’, zong Bob Dylan al.
Wij mochten in 2003 een eerdere generatie Kia Rio testen. Die had best een paar minpuntjes, zoals een matig sluitende deur en een algeheel aureool van sufheid. Maar aangezien er nog volop Rio’s uit die tijd rondrijden, kan hij niet zo slecht zijn geweest als toen algemeen werd gedacht. De nieuwe Kia Rio heeft - op het logo na - alles mee en vertoont geen enkele overeenkomst meer met eerdere Rio’s. Sterker nog, hij rijdt uiterst prettig. Doet precies wat je verwacht, stuurt goed en nauwkeurig, zit lekker en alle knopjes zitten exact op de plek die je gewend bent. Alles aan de auto wekt vertrouwen. En het is gewoon een mooie auto, dankzij onder meer de tiger nose, die – ja, we weten het – bedacht is door een Duitser. Nog sterker: dit is de eerste Kia die wij in het volste vertrouwen blind zouden adviseren aan een goede vriend. Ook als die goede vriend meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Wij mochten in de handgeschakelde 1,2-liter benzineversie rijden. Deze kost BPM-vrij 11.695 euro. Dat is geen geld, voor zo’n auto met onder meer standaard Electronic Stability Control en Vehicle Stability Management. Als je hem dan volhangt met de optiepakketten Comfort Pack (1.495 euro), Plus Pack (695 euro) en Super Pack (1.410 euro) heb je voor 15.295 euro een zeer volledig uitgeruste auto, waar geen enkele Europeaan tegenop kan. 

 


Querulanten
Het kan niet anders of particulieren gaan deze auto massaal aanschaffen. In welke mate de zakelijke markt voor de Rio gaat, is afwachten. De 1,1-liter diesel (vanaf 14.295 euro) konden we helaas niet uitproberen, maar volgens collega’s is ie goed te doen. Werknemers met een middenklasser van de zaak zijn natuurlijk conservatieve querulanten als het op auto’s aankomt. Ze voelen zich zakelijk al gauw voor joker zitten in alles wat van buiten Europa komt, met hier en daar een progressieve geest die zich in een Japanner voortbeweegt. Wat dat betreft lijken ze wel wat op autojournalisten. Ze doen zichzelf echter zwaar tekort als ze niet op zijn minst uitproberen hoe de Rio voelt en rijdt.




  

| Disclaimer