========================

  

    Rijtesten

 

• Renault Zoë
 
Seat Leon ST
 
Nissan Juke Nismo
 
Fiat 500 L Beats Edition
 

 

=====================

 

   


Honda Civic


  

30-11-2011 - Tekst + foto's Wim Kamerbeek

Wij waren bij de persintroductie van de negende generatie Honda Civic in de Spaanse badplaats Estepona. Honda deed daar iets wat de meeste merken nooit doen: ze zetten een paar Civics van de vorige generatie klaar voor een vergelijking. Paradoxaal genoeg oogt de nieuwe Civic minder vooruitstrevend dan zijn voorganger terwijl hij toch moderner is. Oftewel: hij ziet er minder extravagant uit, terwijl hij prettiger rijdt en vooral veel nieuwe snufjes heeft.

Soms is een auto gewoon zijn tijd te ver vooruit. Dat was misschien het geval bij de achtste generatie Honda Civic die van 2006 tot 2011 in de showrooms stond. Zijn uiterlijk zou je kunnen bestempelen als 2011, terwijl de techniek 2006 was. De nieuwe Civic, de negende generatie alweer, is qua uiterlijk én techniek helemaal 2012. De voorkant van de auto doet denken aan de brede bek van een meerval of een stofzuiger, met koplampen die een fraai geheel vormen met de grille. Zoals gezegd: ingetogener en toch meer van deze tijd. De achterruit loopt een stukje door onder de ‘knik’ van de klep (met daarin de lichtbalk annex spoiler) zodat je de richtingaanwijzers van de auto kort achter je kunt zien. Het is natuurlijk maar de vraag of je daar behoefte aan hebt, maar mooi is het wel. Al had de vorige generatie Civic ongeveer hetzelfde designgrapje.
En dan het interieur. Het dashboard heeft een ver naar voren geplaatste snelheidsmeter voor rust aan de ogen. De instrumenten zijn als in de cockpit van een fighter jet rondom je geplaatst. Alle versies hebben een eco-knop. Hierdoor worden de prestaties licht afgeknepen voor een gunstiger brandstofgebruik. Ook de prestaties van de airco. Grappig is dat de verlichting van de snelheidsmeter van blauw naar groen verandert wanneer je zuinig rijdt. Op een ander schermpje verschijnt een boompje waar één voor één blaadjes aan verschijnen. Na een paar volgroeide bomen krijgt de zuinige rijder een trofee. Het lijkt kinderachtig, maar het is een goede aanmoediging. 


 

Magic Seats 
Qua benzinemotoren biedt Honda biedt een vernieuwde 1,4-liter en een 1,8-liter motor aan. Sommigen zullen die 1.4 wat aan de lichte kant vinden, maar wij denken dat hij in het vlakke Nederland ruimschoots voldoet. De 1.8 is natuurlijk een stuk vlotter. Die laatste is ook leverbaar met automatische vijfversnellingsbak. De 2,2-liter diesel met 150 pk en lage uitstoot is in combinatie met de zesbak een krachtige motor met veel trekkracht. Opvallend in vergelijking met de vorige Civic is dat de auto veel stiller is geworden.
De ontwerpers hebben de achterste helft zo bedacht dat je de stoeldelen in alle denkbare posities kunt omklappen (Honda’s Magic Seats), zodat je ofwel een enorme kubusvormige ruimte krijgt op de plek van de achterbank bereikbaar via de zijdeuren, ofwel een gapend en langwerpig gat dat via de achterklep bereikbaar is. Zeg maar het verschil tussen het meenemen van een vierkante commode of een lange fiets. De kofferbak in normale positie is met 477 liter de grootste in zijn klasse, al moet gezegd dat die ruimte lijkt weggesnoept van de beenruimte van de achterpassagiers. 

Populair 
Als we de Civics flink de sporen geven in het bochtige asfalt van Zuid-Spanje blijkt hoe een geweldige wegligging de auto heeft. De 1.4 blijft hier qua snelheid natuurlijk wel wat achter. De 1.8 is precies goed. De automatische versnellingsbak op deze versie valt zeker niet tegen, maar wij geven de voorkeur aan de handbak. De diesel doet het prima in de bergen.
Japanse merken hebben vaak moeite met populair worden in Europa. Dat ligt niet aan de techniek, misschien een beetje aan het design (dat nou eenmaal Japans is), maar vooral aan het vage begrip ‘merkbeleving’. Honda bouwt geweldige auto’s die bekend staan als technisch vooruitstrevend en zeer betrouwbaar. Het enige wat er aan ontbreekt, is dat Europeanen met hun Honda-sleutel quasi-nonchalant om hun vinger zwaaiend een bar binnenlopen. Misschien dat deze Civic de ommekeer is.

 

 


  

| Disclaimer