Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Gereden voor u: Nissan Leaf Tekna 40 KWH


image/jpeg

image/jpeg

Bij de Nissan-dealer staat de Leaf in in de showroom. Belangrijk is – zo ondervonden wij – dat de adviseurs veel kunnen vertellen over de voordelen maar ook nadelen van het rijden in een elektrisch aangedreven auto. Zo is exact te berekenen wanneer een elektrische auto voor u aantrekkelijk is.


Voor de zakelijke rijder is de bijtelling van belang, of het budget dat de werkgever beschikbaar stelt. Eén ding is zeker bij een model als de Leaf: door het ontbreken van het dure tanken van benzine of diesel rijd je voor een lachwekkend lage prijs per kilometer in alle luxe naar je bestemming. Daarbij is er ook nog eens veel minder onderhoud nodig.

Actieradius
Wij haalden de auto op in Dordrecht en reden er mee op de snelweg, in het buitengebied en door de stad. De knoppen en instellingen wijzen zichzelf. Erg makkelijk: een elektrische auto is altijd een automaat. Vanaf de eerste meter voel je veel kracht. Dat komt omdat hij niet eerst ‘op toeren moet komen’. Op snelheid hoor je slechts de wind, de banden en een licht zoemend geluid. Rusttherapie op wielen! En die actieradius dan? Vergist u zich niet. Op de mooie boordcomputer is duidelijk te zien, wat het bereik nog is. De Nissan Leaf rijdt de 270 kilometer bij gecombineerd  gebruik, dat wil zeggen in de stad, snelweg en 80 km/h wegen. Gaat u weinig de bebouwde kom uit, dan is een actieradius te verwachten van 385 kilometer.  Dat geldt voor de 40 KWH versie, er is ook een 60 KWH accu en die levert zo’n 100 kilometer meer. Echter…. rijdt u elke dag honderden kilometers? Voor 90% van de werkende mensen geldt, dat deze zonder problemen enkele keren heen en weer naar het werk kunnen, zonder op te laden. Verder zijn er al nagenoeg overal laadpalen en er komen er steeds meer bij. Actieradius-stress? Eigenlijk niet nodig.

image/jpeg

Veel luxe en veiligheid
Het moderne dashboard geeft veel informatie over de accu, het aantal te rijden kilometers en alles om de auto heen. De Leaf is voorzien van een eco-pedaal. Je versnelt door hem in te drukken, en je remt door los te laten. Bij remmen komt wrijvingsenergie vrij, en die zie je de accu in gaan. Bij de Leaf zijn de accu’s in de bodem verwerkt. Daardoor is de ruimte in het interieur behoorlijk. Met onze lengte van 1 meter 90 kun je makkelijk voorin en ook achterin een riante plek vinden. Via de automatische airco is de temperatuur exact in te stellen. Door de camera’s aan de voorzijde en achterzijde, is inparkeren een makkie. Makkelijk en veilig: propilot waarschuwt je met een piepje en een trilling als je onverwacht van rijbaan verandert. In de file rijden? Dit doet de auto zelf, door altijd op gelijke afstand te blijven van de voorganger. Dit is echt heerlijk rijden!

Onze conclusie: de Nissan Leaf is degelijk, supermodern en heel gebruiksvriendelijk te rijden. Elke kilometer is goedkoper dan met een auto met brandstofmotor. In onderhoud is hij veel goedkoper. Elektrisch rijden was nog nooit zo aantrekkelijk in vele opzichten!

image/jpeg

image/jpeg
  

| Disclaimer