Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat 500x 1.4 Turbo DCT Lounge


image/jpeg

 

Het glas is half eh...


Voor optimisten is het glas half vol, voor pessimisten is het half leeg. Voor opgewekte automobilisten is de Fiat 500X een superveelzijdige (en prettige) auto; kritische muggenzifters zouden kunnen aanvoeren dat de 500X nergens écht in uitblinkt. Nou en?

Laten we om te beginnen vaststellen dat een week rijden in de Fiat 500X smaakt naar meer. Zit lekker, rijdt lekker, manoeuvreert lekker en zit vol met lekkere luxe. Een speciale vermelding verdient de automatische zesbak met dubbele koppeling. Deze schakelt snel en foutloos, maar hij is sportief ingesteld en doet de auto lichtjes vibreren bij het schakelen, waardoor hij het rijden nét iets leuker maakt dan soortgelijke bakken in andere auto's.
Op het stuur zitten paddles om met de hand te schakelen. Die probeer je een paar keer uit om ze daarna de rest van je leven te vergeten, behalve misschien die ene keer dat je een totaal verkeerde inhaalactie begint of moet wegstuiven voor een aanstormende trein of zoiets.
Want echt snel is de 1.4 motor niet. 10,5 seconde van 0 naar 100 is vlot maar niet snel. Zuinig? Bwah. Wij reden 1 op 14, een goed cijfer maar niets bijzonders. Is ie dan lekker ruim? Ja, voorin zit je prima met volop ruimte om je heen, maar achterin houdt het niet echt over en de bagageruimte is wederom goed (350 liter met handig onderlegvak) maar het maakt de 500x niet bepaald tot een verhuiswagen. Overigens zitten de stoelen erg goed en is de positie achter het stuur prima. Is ie dan goed in het terrein? Ja, hij heeft een soort vierwielaandrijving met een draaiknop op de middenconsole maar doe iedereen een plezier en ga er niet mee de duinen in. Dat kan wel met de 4x4-versies die echte vierwieltechniek hebben. Op een glad wegdek of licht terrein komt hij echter uitstekend uit de voeten. Ook als caravantrekker (1.200 kg geremd) doet hij het ongetwijfeld goed.
Maar wat blijft er dan over? Wat koop je nou precies met de 500X? Laten we het houden op een geslaagd vormgegeven, prima rijdende en schakelende, vlotte maar niet supersnelle lifestyleauto waarmee je fluitend en moeiteloos duizenden kilometers aflegt.

Pessimisten vinden misschien dat 28.595 euro te veel is voor deze auto, maar optimisten hebben het er graag voor over na een uitgebreide proefrit bij de dealer. Hij is er trouwens al vanaf 19.995 euro. image/jpeg

image/jpeg
  

| Disclaimer