Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De Dacia Duster nader bekeken


image/jpeg

Wie goed kijkt, ziet dat de Dacia Duster volledig is vernieuwd. Volgens de fabrikant is de no-nonsense SUV in alle opzichten sterk verbeterd. En dat zonder noemenswaardige prijsstijging. Wij mochten de Dacia Duster TCE 125 4 x 2 Prestige aan de tand voelen in de bossen rond Chaam en Gilze Rijen. Een rijstest op Nederlandse bodem dus, met reacties op de auto van echte mensen. Deze auto is voorzien van een start stop systeem. Dat betekent: geen druppel brandstof teveel verspillen. Het is wel even wennen, dat bij stilstand de motor uitvalt. Na een uurtje sturen weet je niet beter en na vele, vele fijne kilometers aan de pomp, snap je waar dat goed voor is: de eigen knip.

Onze rit voerde vanaf de dealer door de bossen rond Chaam. Heerlijk om daar te toeren, de bomen komen net uit hun winterslaap. De luchtmachtbasis die in de buurt ligt, heeft altijd een magische aantrekkingskracht. Daar namen we dan ook graag even een kijkje. Door de hoge zit in de Duster kijk je lekker over het verkeer heen. Dat geeft een relaxed gevoel en je gaat er daadwerkelijk anders van rijden omdat je sneller op het voorliggende verkeer kunt anticiperen. Wij hadden de 4 x 2 uitvoering  tot onze beschikking. Deze heeft geen 4WD, maar simpelweg 2 aangedreven wielen. Zelfs die volstaat om off the road te rijden. We wilden het model niet al te zeer onder de modder terugbrengen, daarom hebben we de echt diepe kuilen en plassen overgeslagen. Duidelijk is wel dat onverhard rijden met deze auto heel gemakkelijk gaat.  Laat staan dat je met de 4 x 4 versie zou rijden. Die is helemaal Ideaal voor mensen die met paardentrailers op pad moeten en nogal eens onverhard tegenkomen. Of wat dacht u van het trekken van een caravan? Met zo'n auto is het echt een stuk leuker allemaal.

image/jpeg

Geliefd
De Dacia Duster is een SUV met een zeer scherpe prijs. En daardoor is het model een ongekend succes. Sinds de lancering in 2010 zijn al meer dan een miljoen stuks verkocht. Het is de bestverkochte auto binnen de gehele Renault Groep waartoe Dacia behoort, en de op twee na bestverkochte SUV op de particuliere markt. Dat is natuurlijk niet voor niets. Belangrijkste reden is de prijs. Je rijdt al een Duster vanaf 19.280 euro. Ons exemplaar -bomvol opties- staat voor  24.323 euro  rijklaar inclusief alle  mooie en handige opties. Wil je dat hebben bij de concurrent dan moeten er nog heel wat duizendjes bij... Het leuke of fijne is, dat alles zo simpel mogelijk is gehouden. Maar de Duster is wel ruim en praktisch, hij kan tegen een stootje. Het nieuwe interieur ziet er best goed uit en heeft een modern touchscreen van het MediaNAV multimedia-/navigatiesysteem. Daar is ook de 360 graden camera in verwerkt, wat inparkeren een fluitje van een cent maakt.  Het stuurwiel is voor het eerst in hoogte én diepte verstelbaar en dat is voor bestuurders van 1.90 meter, ook prettig rijden. Alles paste zonder vouwen of moeilijke gymnastische oefeningen. De ruimte in de Dacia Duster is nog altijd top. In de kofferbak kun je te minste 475 liter bagage kwijt.  Bij snelheden boven de 120 km/u hoor je maar weinig windgeruis en rolgeluiden. Dacia levert de Duster vooralsnog alleen met de TCe 125 benzinemotor. Dat is een viercilinder 1,2-liter turbo met een vermogen van 92 kW (125 pk) en een trekkracht van 205 Nm.

Wat kost dat? Het werd onderweg gevraagd door de plaatselijke slager. Wel grappig want normaal spreekt geen mens ons echt aan op de prijs van een auto. Bij de volgende stop komt er nog een ouder echtpaar op me af met de vraag: 'Mag ik de bagageruimte een zien, kijken of er een rolstoel in past?' Na het openen van de achterklep is een zee  van ruimte beschikbaar waar de rolstoel makkelijk in past dus dat is zeker een pluspunt. Ook wordt de hoge zit geroemd vanwege het makkelijke instappen.

Kortom een zeer veelzijdige reisgenoot voorzien van talloze handige snufjes en dat voor een zeer gunstige prijs.

image/jpeg

image/jpeg


  

| Disclaimer