Voor optimisten is het glas half vol, voor pessimisten is het half leeg. Voor opgewekte automobilisten is de Fiat 500X een superveelzijdige (en prettige) auto; kritische muggenzifters zouden kunnen aanvoeren dat de 500X nergens écht in uitblinkt. Nou en?
Wie een Honda HR-V overweegt, zal bij het vergelijken van de prijzen zien dat hij zich in de hogere regionen in zijn klasse bevindt. Zet daar voor de gein dan ook even alle specs naast en het is duidelijk dat hier sprake is van de uitdrukking ‘veel waar voor zijn geld’. Honda is sinds kort namelijk terug compacte SUV/cross-over segment met een auto die aanspreekt. Over het uiterlijk kunnen we van alles vinden maar omdat over smaak niet te twisten valt, stellen we vast dat hij keurig meeloopt in het beeld van het design dat we bij de concurrentie zien. Echter, geen enkele concurrent biedt zoveel interieurruimte. Of biedt een automaat aan voor een lachertje van een meerprijs waardoor het wel erg verleidelijk wordt om voor deze luxe te kiezen. De bouwkwaliteit van de Honda is bovengemiddeld. De standaard zaken aan boord zijn verwennerij. In dat licht bezien is de HR-V eveneens heel aantrekkelijk.
Mitsubishi Space Star 1.0 Intense+: Zet chicste beentje voor
Een facelift zorgt bij de Mitsubishi Space Star vooral voor een aanzienlijk fraaiere uitstraling. Het merk beperkte zich niet alleen tot het front. Onderhuids bleef de vernieuwingsdrang marginaal.
De oerversie van de Fiat 500 uit 1957 had als bijnaam 'Rugzakje'. Mijn ouders hadden er een en zijn ooit – naar een oud en niet verifieerbaar familieverhaal – met vier volwassenen ermee naar Italië gereden. Is bijna niet voor te stellen. Gelukkig is de 21ste eeuwse retroversie van de 500 een heel stuk groter. Zo groot zelfs dat je er prima inpast. Voorin dan.
Het Japanse Subaru is met een aardige vernieuwingsslag bezig. Die speelt zich zowel op technisch vlak als op het terrein van nieuwe modellen af. Recent verscheen de Subaru Levorg, een model dat in de bovenste regionen moet concurreren met middenklasse stationwagons.
Op het gebied van SUV's en crossovers neemt de Koreaanse auto-industrie een vooraanstaande plaats in, ook op de Europese markt. Hyundai herintroduceert de typenaam Tucson in het middenklasse segment als opvolger van de succesvolle ix35.
Ondanks de beschikbaarheid van de Agila heeft Opel nooit een grote rol gespeeld onder de kleinste auto's op de Europese markt. Met de Karl wordt dat anders. Sterker nog, qua voorzieningen probeert het model te wedijveren met de grote auto's van het merk.
"Welkom bij Opel Onstar, waar kan ik u mee van dienst zijn", zo begint de eerste testrit met de nieuwe generatie Opel Astra. Onstar is Opel's eigen servicedesk die à la minute vanuit de auto in de eigen taal te benaderen is. Met het op afstand ingestelde reisdoel start het eerste traject.
Het Koreaanse Hyundai dankt het succes in Europa vooral aan de compacte modellen en crossovers. Daardoor vergeten we bijna dat het merk ook andere courante modellen maken, zoals de grote i40. De recente facelift zet de auto weer midden in het zakelijk segment.
Toyota heeft met de Avensis een oerdegelijke middenklasser als Sedan en Touring Sports in het assortiment. Voor de ontwikkeling van een hybride-versie is de markt waarin de auto zijn weg vindt te klein. Onlangs kreeg het forse model een ‘upgrade’.
Mazda is gewoon een lekker eigenzinnig merk dat altijd zijn eigen koers vaart. Het beste bewijs hiervoor is natuurlijk de Mazda MX-5, de beste, betaalbaarste en populairste sportieve tweezitter ter wereld. Nu heeft Mazda weer de CX-3, een compacte SUV, die wij een week mochten lenen.
In haar nooit aflatende ijver om de belastingopbrengsten te maximaliseren, heeft het onze regering behaagd om volgend jaar alle regels voor de fiscale bijtelling te wijzigen. Ook de Ford C-Max Plug-in Hybride heeft daar last van. Hij is tot het eind van het jaar goed voor 7% bijtelling en dat wordt 14% bij aankoop in 2016. Maar eh… hoe rijdt dat nou?
De Seat Leon is er in vele soorten en maten. Misschien de minst verkopende, maar zeker een van de leukste is de X-Perience uitvoering. Deze heeft vierwielaandrijving en wat uiterlijke aanpassingen waardoor hij behoorlijk anders is dan de gewone Leon.
Wij vinden de Suzuki Celerio een opvallende nieuwkomer. Niet omdat hij zo spectaculair is vormgegeven, maar vanwege de combinatie prijs en binnenruimte. We reden hem een week.
Een Citroën heeft vrijwel altijd karakter. Zo is rijden in de Citroën DS5 eigenlijk alleen maar te vergelijken met het vliegen in een vliegtuig. We kregen een week lang de DS5 met nieuwe Blue HDi 120 dieselmotor mee.