Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Wereldpremière Alfa Romeo Stelvio


image/jpeg

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio beleefde onlangs haar wereldpremière. Het is de eerste SUV van het Italiaanse merk dat kan bogen op  meer dan honderd jaar historie. Net als iedere Alfa Romeo heeft ook de Italiaans vormgegeven  Stelvio innovatieve en state-of-the-art motoren, een ideale gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen en een uitstekende vermogen/gewichtsverhouding.


De naam Stelvio verwijst naar de hoogste bergpas van Italië. Deze is 20 km lang en bestaat uit 75 bochten, adembenemende uitzichten en een ongekend steil hellingspercentage. De top bevindt zich op 2.758 meter hoogte. In het verleden was de bekende bergpas toneel van sportieve gevechten in zowel de fiets- als motorsport. Vandaag de dag is het bochtige asfaltlint een belangrijke trekpleister voor toeristen. Er is maar één SUV waarin bestuurder - samen met familie en/of vrienden - optimaal kan genieten van deze bergpas: de Stelvio. De eerste SUV van Alfa Romeo positioneert zich als benchmark in het compacte premium SUV segment.
De Stelvio is ontwikkeld in Alfa Romeo’s prestigieuze engineering centre in Modena, de Italiaanse regio waar ook concerngenoten Ferrari en Maserati gevestigd zijn. De productie vindt plaats in de volledig vernieuwde fabriek in Cassino, waar ook de Giulia van de band rolt.

image/jpeg


Typisch Alfa Romeo design
Net als de onlangs geïntroduceerde Alfa Romeo Giulia is de Stelvio volgens de drie typisch Italiaanse pijlers ontworpen als het gaat om autodesign: de juiste verhoudingen, eenvoud en topkwaliteit bodywork. De afmetingen drukken kracht, dynamiek en compactheid uit met 468 cm lengte, 165 cm hoogte en 216 cm breedte. En profil maakt de Stelvio een compacte indruk met zijn gedrongen achterzijde die is voorzien van een aerodynamische, zij het bescheiden spoiler.
De Stelvio maakt een gespierde indruk. Om het sportieve karakter van de auto benadrukken is de in Los Angeles onthulde Quadrifoglio-uitvoering voorzien van meegespoten side-skirts met koolstofvezel-inleg.
De Stelvio Quadrifoglio toont zich door zijn krachtig ontworpen voor- en achterbumpers en geprononceerde wielkasten misschien nog wel meer als sportsedan dan als SUV.
Alfa Romeo’s zijn altijd vormgegeven volgens duidelijke en strakke lijnen, zo ook de Stelvio. De krachtige voorzijde is te danken aan wulpse openingen naast de grote grille in combinatie met het gespierde bodywork. Ook de achterzijde is op karakteristieke ‘Kamm tail’ wijze scherp afgesneden, zoals we dat vaker hebben gezien op legendarische Alfa Romeo’s uit het verleden. Verder laten de vier uitlaten geen misverstand bestaan over Stelvio’s bedoelingen.
Ook het sportieve interieur is overzichtelijk en volledig ingericht op de bestuurder. Het kleine, rijdersstuurwiel is voorzien van diverse bedieningsfuncties en het dashboard is opgebouwd uit premium materialen, zoals koolstofvezel en hout.

image/jpeg

Quadrifoglio met 510 pk 2.9 V6 Biturbo-benzine
Net als de meest krachtige Giulia, wordt ook de Stelvio Quadrifoglio uitgerust met de 510 pk sterke 2,9-liter V6 Biturbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een automatische achttrapstransmissie. De krachtbron is mede ontwikkeld door Ferrari en is compleet opgetrokken uit aluminium teneinde het gewicht te reduceren, met name bij de vooras. Ondanks zijn indrukwekkende vermogen en koppel gaat de motor efficiënt met brandstof om door middel van elektronische cilinderuitschakeling.
De automatische achttrapstransmissie van ZF is speciaal gekalibreerd: in Race-modus heeft de bak slechts 150 milliseconden nodig om van verzet te wisselen. Afhankelijk van welk Alfa DNA Pro’s rijmodus is de transmissie in staat de koppeling tijdelijk vast te zetten, zodat de bestuurder het gevoel krijgt nog sneller te accelereren wanneer het verzet is gekozen. De aluminium schakelflippers worden standaard gemonteerd.
De nieuwe Alfa Romeo Stelvio komt ook beschikbaar met de 280 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor die is gekoppeld aan de achttraps-automaat. Deze aluminium viercilinder motor levert 280 pk bij 5.250 toeren en een maximum koppel van 400 Nm bij 2.250 toeren. In aanvulling op de elektro-hydraulische MultiAir-klepbediening biedt deze motor ook een 2-in-1 turbosysteem en een direct inspuitsysteem dat onder hoge druk (200 bar) over het gehele toerenbereik accuraat reageert op het gaspedaal. Bovendien werkt het systeem brandstofefficiënt.

Innovatieve, exclusieve technische oplossingen
Rijden in de Stelvio is dankzij het chassis en de ophanging van hoog niveau. Geheel in lijn met Alfa Romeo’s traditie mag een elektronisch rijhulpsysteem nooit opdringerig zijn, maar het rijplezier alleen ten goede komen. Het Alfa DNA Pro is zo’n systeem. Hiermee wordt de rijkarakteristiek in dynamisch opzicht beïnvloed. Er kan worden gekozen uit de volgende instellingen: ‘Dynamic’, ‘Natural’, ‘Advanced Efficiency’ (energiebesparende stand) en ‘Race’ (voor maximale prestaties).

Vierwielaandrijving met Q4-techniek
De Stelvio Quadrifoglio wordt uitgerust met innovatieve vierwielaandrijving met Q4-technologie, waarmee alle voordelen van vier aangedreven wielen gewaarborgd zijn alsook een efficiënt verbruik van brandstof, accurate prestaties en rijplezier van een achterwielaandrijver. Het differentieel vòòr is licht van gewicht, compact en ingericht op snelle reacties en hoge trekkracht. Ook is Q4 uitgerust met actieve koppelingstechniek dat een dynamische rit mogelijk maakt in combinatie met een efficiënt brandstofverbruik. Het Q4-systeem monitort continu verschillende parameters om zodoende de trekkracht optimaal te verdelen tussen beide assen op basis van wat de auto op het moment zelf doet en hoeveelheid grip. Deze technologie kan gripverlies direct voorspellen op basis van data verkregen uit laterale als rechtuit acceleraties, stuurinslag en giermomentsensoren. Onder normale omstandigheden gedraagt de Stelvio zich met Q4 als een achterwielaangedreven auto met 100% trekkracht op de achteras. Zodra de wielen hun grip dreigen te verliezen, stuurt het systeem 50% van de beschikbare koppel naar de vooras. Om trekkracht onder hoge snelheid te moduleren, maakt het systeem gebruik van de mogelijkheid extra mechanische aandrijving tussen beide assen te genereren (tot 2,5%) met een betere tractie en stabiliteit in bochten tot gevolg.

image/jpeg


  

| Disclaimer