Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Vernieuwde Mazda MX-5 met meer vermogen


image/jpeg

Mazda introduceert vanaf de tweede week september een update van de best verkochte roadster aller tijden. Zowel de softtop Roadster als de RF met inklapbare hardtop kent een opmerkelijke verbetering in de dynamische prestaties, die de onnavolgbare sensatie van de bij Mazda bekende Jinba Ittai rijervaring verder verbetert. Naast een upgrade en deels standaard uitbreiding van de i-ActivSense veiligheidstechnologieën kent de nieuweling ook verfijningen in het ontwerp en sterkere motoren met hogere toerentallen.


De lichtste MX-5 sinds het iconische origineel is korter, lager en breder dan zijn voorganger, met de kortste overhang vóór en achter en het laagste zwaartepunt van alle generaties tot nu toe.
Mazda’s ‘Kodo – Ziel van Beweging’ designfilosofie heeft ervoor gezorgd dat de MX-5 een agressieve en toch basic uitstraling heeft gekregen, mede omdat hij over de klassieke roadsterproporties beschikt. Ook onderstreept het design de lichtvoetigheid, het lage gewicht en de hoge mate van rijplezier die dit model kenmerken, op een zeer moderne en dynamische wijze.
Bij de MX-5 RF is aan de Kodo-designtaal een fastback-look toegevoegd, waarbij de veelvuldig onderscheiden stijl en de gebalanceerde proporties van de Roadster worden gecombineerd met een druppelvormige carrosserievorm, die zijn cabriobasis verhult.
Zowel de Roadster als de RF versie van de MX-5 2019 is verkrijgbaar in zeven carrosseriekleuren, waaronder het recentelijk toegevoegde Soul Red Crystal Metallic.

Verlengstuk van de bestuurder
Zoals je verwacht bij een sportauto stelt de rijpositie van de MX-5 de bestuurder in staat om een eenheid te vormen met de auto en de weg. De pedalen, het stuur en de meters zijn op een enkele as geplaatst waarbij de bestuurder in perfecte symmetrie wordt gecentreerd, terwijl het gaspedaal en het rempedaal een optimale positie hebben voor heel-and-toe schakelacties.
De vierde generatie MX-5 voelt nog meer aan als een verlengstuk van de bestuurder. De traditionele ergonomische eenvoudigheid is behouden gebleven, maar dan in combinatie met een hoge mate van kwaliteit, verfijning en comfort, alsmede een omvangrijke uitrusting met onder andere Mazda's MZD Connect infotainmentsysteem met 7 inch kleuren-touchscreen en HMI Commander.
Een andere highlight van de huidige MX-5 generatie is de unieke, uit drie delen bestaande hardtop, waardoor de MX-5 RF het beste van twee sportautowerelden biedt: het plezier van open rijden maar met het veiligheidsniveau van een coupé met vast dak. De RF is voorzien van de snelste inklapbare hardtop ter wereld, zijn bijzonder slimme en compacte mechanisme maakt openen en sluiten in 13 seconden mogelijk tot een rijsnelheid van 10 km/u.

Lineaire acceleratie
Vandaag de dag wordt het model aangedreven door specifieke versies van Mazda’s atmosferische 1.5 en 2.0 SkyActiv-G benzinemotoren met directe inspuiting, een hoge 13,0:1 compressieverhouding en compacte 4-2-1 uitlaatsystemen, die zijn geoptimaliseerd om perfect te passen bij de lay-out van de MX-5 en die bijdragen aan een hoger koppel. Beide motoren zorgen voor een lineaire acceleratie van stationair toerental tot de toerenbegrenzer, alsmede een laag brandstofverbruik in de praktijk.

De vernieuwde Mazda MX-5 is vanaf de tweede week september in Nederland te koop. Prijzen beginnen bij 32.990 euro voor de SkyActiv-G 132. De GT-M is er vanaf 36.990 euro (SkyActiv-G 132) en voor de nieuwe SkyActiv-G 184 beginnen de prijzen bij 40.090 euro.
De vanafprijs voor de MX-5 RF is 37.090 euro voor de versie met SkyActiv-G 132 en 43.090 euro voor de SkyActiv-G 184. De MX-5 RF is ook beschikbaar met automatische transmissie op de SkyActiv-G 184 voor een prijs van 48.990 euro uitsluitend als GT-M.

image/jpeg
  

| Disclaimer