Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Verbeterde dieselmotor toegevoegd aan Honda Civic-programma


image/jpeg

Een uitgebreid gereviseerde 120 pk 1,6 liter i-DTEC-dieselmotor, die een uitstekende combinatie van prestaties en efficiëntie levert, zal vanaf maart 2018 deel uitmaken van de Honda Civic-serie in Europa.

De nieuwe motor is een van de eerste units die officieel getest wordt op brandstofverbruik en uitstootcyclus volgens de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), die dit jaar van kracht wordt. Terwijl gegevens van de bekende New European Driving Cycle (NEDC)-test gebaseerd zijn op een theoretisch rijprofiel, is de WLTP-cyclus ontwikkeld met gebruik van werkelijke rijgegevens, die overal ter wereld verzameld zijn. De WLTP is dan ook ontworpen om resultaten te geven die dichter bij een rijervaring in de echte wereld liggen.
Honda heeft aanmerkelijke verbeteringen doorgevoerd aan de motor en het uitlaatsysteem om de prestaties in de praktijk te maximaliseren. De efficiëntieverbetering voor de nieuwe Honda Civic 1,6 i-DTEC heeft geresulteerd in brandstofbesparing en een CO2-uitstoot vanaf 3,7 l/100 km en 99 g/km (volgens de WLTP-cyclus).
De verbeteringen aan de 1,6 liter dieselmotor bestaan onder andere uit een vermindering van cilinderwrijving, dankzij zuigers van uiterst duurzame chroom-molybdeen staallegering, en 'super-plateauslijpen' van de boringen om een gladdere beweging van de zuigers mogelijk te maken.
De 1.597 cc motor maakt gebruik van hetzelfde geavanceerde Bosch-brandstof­injectiesysteem als voorheen, en is voorzien van een kleine, uiterst efficiënte turbolader, een lagedruk EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation) en high-swirl cilinderkop met een hoge inlaatstroom. Een krachtige, lichtgewicht en slanke krukas en een volledig aluminium, open, hogedruk, gegoten motorblok houdt het gewicht van de motor laag. Bij de nieuwe i-DTEC zijn extra gegoten ribben toegevoegd aan het cilinderblok om structurele stijfheid te verhogen, en als gevolg daarvan de controle van lawaai, vibratie en hardheid te verbeteren.

Honda’s nieuwe 1,6 i-DTEC is ook een van de eerste motoren die officieel getest wordt volgens de Real Driving Emission (RDE)-procedure om de waarden van NOx en deeltjesuitstoot te valideren. De dieselaandrijflijn heeft een nieuw NOx-opslagomvormer­systeem (NSC) met grotere katalysatoren en een hoger gehalte aan edelmetalen (zilver, platina en neodymium) die stikstofdioxidegas opslaan tot de regeneratiecyclus. Een roetsensor detecteert nauwkeurig wanneer de regeneratiecyclus vereist is, wat de levensduur van uitlaatcomponenten verlengt.

De 1,6 i-DTEC-motor genereert 120 pk bij 4.000 rpm en een koppel van 300 Nm bij 2.000 rpm, waarbij de Civic accelereert van nul tot 100 km/uur (62 mph) in 10,4 seconden.
De gereviseerde motor, gemonteerd door Honda Of The UK Manufacturing Ltd. in Swindon, zal beschikbaar zijn voor zowel de vierdeurs- als de vijfdeursvarianten van de nieuwe tiende-generatie Civic.

Een automatische 9-versnellingsbak die medio 2018 beschikbaar is, zal de mogelijkheden van de aandrijflijn van de Civic verder ondersteunen, daarmee voor het eerst toegepast in een auto met tweewielaandrijving

image/jpeg


  

| Disclaimer