Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nu bij de dealer: de Hyundai i30 Fastback



image/jpeg

Het Koreaanse Hyundai lijkt met de Hyundai i30 Fastback een schot in de roos te hebben. Hij werd eerst beloond met de prestigieuze IF Design Award; nu pakte hij recent de Design Trophy 2018 Award na de beslissende stemmen van de lezers van het Duitse Auto Zeitung. Door zijn elegante daklijn, aflopende achterzijde, exclusieve lichtmetalen 17-inch velgen en brede wielkasten is de vijfdeurs-coupé een echte blikvanger. Goed nieuws voor Nederlanders: hij is nu ook bij de dealer te bewonderen.


De Hyundai i30 Fastback is niet zomaar een nieuwe carrosserievariant. De Koreanen hebben behalve het uiterlijk ook de onderstelafstemming onder handen genomen, wat resulteert in een hele andere auto. Vierdeurs coupés waren tot voor kort een Duitse aangelegenheid, maar Hyundai brengt dus ook zo'n model op de markt. De basis is een betaalbare gezinsauto, de reguliere i30. Maar de techneuten hebben het onderstel verlaagd en de wielophanging verstevigd. Bovendien beschikt de Fastback over een grotere kofferbak en een riantere standaarduitrusting. Dat mag ook wel, want het prijsverschil met de ‘gewone’ i30 bedraagt ruim 7 mille. De Nederlandse importeur verlangt 27.795 euro voor de eenvoudigste Fastback.

image/jpeg

Aangename reisauto
De Fastback toont zich een aangename reisauto. De stoelen zitten uitstekend: de zittingen bieden ook voor lange inzittenden voldoende steun. Het trekgewicht van de 1.4 liter benzinemotor bedraagt 1.400 kilogram. De besturing is zorgt er voor dat stuurcommando's nauwgezet worden opgevolgd. Werkelijk indruk maakt het aangescherpte onderstel, waardoor de Fastback nauwelijks uit koers te brengen valt. In de sportmodus – je kunt in de Hyundai voor verschillende rijstanden kiezen – reageert de viercilinder lekker vlot, zonder dat de automaat vervelend veel toeren gaat draaien. De transmissie, met dubbele koppeling, heeft zeven verzetten en laat dat weten ook: de Fastback schakelt razend snel op, ongeacht de gekozen rijmodus. Standaard beschikt de speciale i30 over een noodremassistent, vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie en een groot licht assistent. De overige veiligheidsuitrusting moet van de optielijst komen. Die uitbreiding bestaat uit een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer, adaptieve cruise control (alleen voor Fastbacks met automaat), verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en een noodremassistent, aangevuld met voetgangersherkenning. Al die rijhulpsystemen zitten bij elkaar in één pakket, tegen een meerprijs van 995 euro. Gelukkig beschikt de gezinsauto over een (bijna) vlakke laadvloer en een dubbele bagagebodem. Bij Hyundai kun je deze auto ook kopen met een goedkopere driecilinder onder de kap. Die is goed voor 120 pk. Diesels levert de importeur niet.

image/jpeg
  

| Disclaimer