Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe Honda Civic in de showroom: Dynamisch en verrassend!


image/jpeg

Hij is er bij de Honda-dealer: de tiende generatie Honda Civic. De missie voor de ontwerpers: maak hem minder wild maar hou 'm dynamisch. Zoals altijd doet Honda dat op verrassende wijze. Honda’s best-seller staat in basisuitvoering met een 129 pk driecilinder 1.0 VTEC Turbo nu bij de dealer. De startprijs ligt op 24.700 euro.

De nieuwe Civic is lager met nog wel steeds de herkenbare Civic-stijl. Bovendien is hij stevig gegroeid, met zijn 4,5 meter valt hij zelfs in een hoger segment. Dat is inwendig te merken. Grote mensen hebben voorin en achterin voldoende plaats. Ook de kofferruimte is indrukwekkend. Niet minder dan 486 liter kan er in.

image/jpeg

Volwassener en nog beter
Het dashboard is in zijn vormgeving wat minder Star Trek geworden, meer mensen zullen deze wat ingetogenere stijl kunnen waarderen. Wat belangrijker is, is dat de de Civic gebouwd is op een nieuw platform. Dit moet een zo efficiënt en dynamisch mogelijk rijgedrag mogelijk maken, waarbij het comfort niet weg mag vallen. Het lage zwaartepunt draagt hier zeker toe bij. Onder de motorkap kan je voorlopig alleen kiezen uit twee nieuwe VTEC Turbo-benzinemotoren. De eerste is één liter groot en telt drie cilinders. Hij produceert 129 pk en 200 Nm (180 met de CVT-automaat). De tweede heeft vier cilinders, is 1,5 liter groot en belooft 182 pk en 240 Nm (220 met CVT). De motoren zijn afgeleid van de pittige 2.0 VTEC Turbo met 310 pk uit de Civic Type R en zijn allemaal beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een CVT-automaat. De bekende 1.6 i-DTEC diesel volgt eind dit jaar.

De wegligging behoort tot het beste in zijn segment. De Civic kleeft aan het asfalt als een sportwagen en valt bochten aan zonder een spoor van onderstuur. Zonder twijfel is deze Civic een 'drivers car' de auto voor juist die mensen die houden van actief autorijden en die rijbeleving willen ervaren. De 1.0 VTEC Turbo heeft voldoende longinhoud. Hij reageert alert bij alle toerentallen en vindt een tweede adem bij 4.000 tpm. De rode zone (5.700 tpm) komt bijna te vroeg. De 1.5 VTEC Turbo voegt iets meer punch toe en raast door tot 6.500 tpm. De manuele zesbak schakelt als in een droom. De CVT (automaat dus) is aangenaam bij gewoon gebruik en vermijdt de aanval op de trommelvliezen bij stevige acceleraties, maar vindt zich niet in een sportieve rijstijl.

De Civic biedt afhankelijk van de versie adaptieve dempers, maar de standaarddempers doen hun werk naar behoren, al zijn ze misschien iets te stug voor sommigen. De zetels zijn ergonomischer dan voordien, en de geluiddemping is behoorlijk. Honda levert de nieuwe Civic met rijstrookassistentie, remhulp met voetgangerherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, adaptieve snelheidsregelaar en  verkeersbordherkenning.  Het meimage/jpegrendeel is overigens standaard. Het multimediasysteem is te gebruiken door nagenoeg alle mobiele telefoons, dankzij Android Auto en Apple CarPlay.

Kortom, een flinke aanwinst nu in de showroom bij de Honda-dealer.
image/jpeg


  

| Disclaimer