Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe BMW 330e Sedan Sportiever en efficiënter dan ooit



image/jpegDe nieuwe generatie van de BMW 3 Serie Sedan kenmerkt zich door superieure rijdynamiek en buitengewone efficiency. In de zomer van 2019 wordt het motorengamma uitgebreid met een plug-in hybride aandrijflijn. In de nieuwe BMW 330e Sedan combineert BMW de nieuwste generatie van BMW eDrive technologie met een viercilinder-in-lijn benzinemotor, wat de sportiviteit van de auto nadrukkelijk verhoogt en het rijplezier in de elektrische modus vergroot. De nieuwe BMW 330e Sedan is eind mei 2019 te bestellen bij de BMW-dealer.

In de nieuwe BMW 330e Sedan bereikt de intelligente interactie van de elektromotor en de benzinemotor een ongekend hoog niveau. De elektrificatie van de aandrijflijn draagt niet alleen bij aan de hogere efficiency, maar ook aan het kenmerkende rijplezier. De plug-in hybride aandrijflijn omvat een 2,0-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo techniek met een vermogen van 135 kW (184 pk) en een elektromotor die continu 50 kW (68 pk) vermogen levert en een piekvermogen heeft van 83 kW (113 pk). Samen leveren beide krachtbronnen een systeemvermogen van 185 kW (252 pk) en een maximumkoppel van 420 Nm. De BMW 330e Sedan sprint daarmee vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. In Hybrid-modus kan de auto met uitsluitend elektrische aandrijving een topsnelheid van 110 km/u bereiken. In Electric-modus is emissievrij rijden mogelijk tot een snelheid van 140 km/u.
 
XtraBoost
Een nieuwe standaardvoorziening in de nieuwe BMW 330eSedan is XtraBoost, waarmee de auto zijn maximale prestaties levert. Het systeem is toegankelijk door de Sport-modus te activeren met de Driving Experience Control. Om de benzinemotor bij dynamisch rijden te ondersteunen, levert de elektromotor met XtraBoost tijdelijk tot wel 30 kW (41 pk) extra vermogen – bovenop het continue vermogen van de elektromotor. Daarmee is het sportieve karakter die de BMW 3 Serie Sedan kenmerkt, ook in de hybrideversie aanwezig. 
Voor het eerst in een hybride BMW zorgen de snelle reacties op het gaspedaal voor maximale sportiviteit en precisie, mede dankzij een specifiek schakelprogramma van de 8-traps Steptronic automaat, compleet met een functie voor afremmen op de motor. XtraBoost zorgt voor intensere acceleraties dan die van conventionele auto’s met een vergelijkbaar vermogen. XtraBoost is beschikbaar zolang de laadstatus van de hoogvoltage-accu boven het minimumniveau is.
Met een brutocapaciteit van 12,0 kWh maakt de hoogvoltage lithium-ion-accu een volledig elektrische actieradius mogelijk van 60 kilometer. Ook zijn het brandstofverbruik en de CO2-emissies van de tweede generatie van de plug-in hybride sportsedan met 10% verlaagd tot 1,7 l/100 km en 39 g/km.
De accu is gemonteerd onder de achterbank en de brandstoftank is boven de achteras geplaatst. Dat betekent dat de hybride aandrijving slechts een minimale hoeveelheid bagageruimte kost. Die bagageruimte is 375 liter en kan worden uitgebreid door de achterbank (verhouding 40:20:40) neer te klappen. 
 
Opties
Vrijwel het gehele gamma van opties voor de BMW 3 Serie Sedan is ook beschikbaar voor de plug-in hybrideversie. De nieuwe BMW 330e Sedan is leverbaar in de basisuitvoering en de uitvoeringen Sport Line, Luxury Line en M Sport. 
De BMW 330e Sedan kan worden voorzien van onder meer het adaptief M onderstel, inclusief Variable Sport Steering en het M sportremsysteem. Het volledige gamma van rijassistentiesystemen om het comfort en de veiligheid te verhogen, is leverbaar. 
De standaarduitrusting van de nieuwe BMW 330e Sedan omvat onder meer voorverwarming en -koeling van het interieur, waarvoor de energie van de hoogvoltage-accu wordt gebruikt. Bij lage temperaturen kan het interieur voor vertrek al worden verwarmd, zelfs als de batterij weinig stroom meer heeft. 

Voor de introductie van de nieuwe BMW 330e Sedan – in de zomer van 2019 – presenteert BMW nieuwe digitale diensten om het opladen van de accu onderweg gemakkelijker te maken. Als de bestuurder via het navigatiesysteem een openbaar laadstation selecteert, biedt het systeem ook een lijst aan met hotels, restaurants, cafés en bezienswaardigheden in de omgeving. De bestuurder ontvangt de informatie met een verwachting van de bezettingsgraad van het laadstation bij aankomst. Verder kunnen in de toekomst bepaalde laadstations voor een beperkte periode worden gereserveerd.
  

| Disclaimer