Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De vernieuwde Fiat 500X: Sterke onderhuidse veranderingen


image/jpeg

Het duurde even bij Fiat, om een goed antwoord te vinden in het segment van de compacte crossovers in het B-Segment. Het meest voor de hand liggend was, om de kleine 500 in een grotere uitvoering te brengen. Dat deed het merk en met succes. De 500X was geboren. In Italië is deze Fiat 500X zelfs de leider in zijn segment. Om bij te blijven in de vaart der volkeren, introduceert Fiat nu een sterk vernieuwde 500X. De echte wijzigingen vinden we onder de motorkap...


De nieuwe 1.0 liter motor telt drie cilinders. In feite is het de helft van een zescilinder (een V6 is niets meer dan twee stuks 3-cilinders in lijn die in een V-Vorm zijn gezet). Deze 1.0-liter krachtbron levert 120 pk. Voor het vlakke Nederland is de motor ruim voldoende. Je kunt lekker meekomen met het verkeer. Dankzij de turbo levert hij bij lage toerentallen al flink veel trekkracht, te weten 190 Nm. Fiat geeft aan dat 1 op 20 haalbaar moet zijn, wij gaan maar even uit van iets lagere cijfers maar voor een auto van dit formaat is een 1 op 17 natuurlijk nog steeds een prachtige waarde.
De 1.3 FireFly Turbo biedt nog meer kracht. Het betreft hier een viercilinder die 150 pk produceert. Ook het koppel ligt hoger, namelijk 270 Nm. Het is deze motor die de grotere caravanrijders onder ons zal interesseren. Waar de 3-cilinder 1.000 kilo geremd mag trekken, daar zet de 1.3 een geremd gewicht van 1.200 kilogram op de teller. De 1.0 liter kan 188 km/u en trekt van 0-100 in 10,9 seconden. De 1.3 haalt 200 km/u en sprint in 9,1 seconden naar 100 km/u. De 1.0 FireFly Turbo wordt in Nederland uitsluitend met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak geleverd.
De 1.3 FireFly Turbo – die pas eind 2018 of begin 2019 komt – heeft een automatische zestraps transmissie met dubbele koppeling alsook voorwielaandrijving.

image/jpeg

Optisch
De nieuwe 500X is herkenbaar aan nieuwe achterlichten, waarbij het binnenste deel is ‘gevuld’ met de carrosseriekleur. Verder zien we nieuwe bumpers, LED-koplampen en nieuwe dagrijverlichting. In het interieur is het dashboard kleurrijker en er is een nieuw stuurwiel geplaatst. Daarachter zen we een nieuwe klokkenwinkel met twee analoge klokken met daartussen een 3,5-inch TFT-kleurendisplay. Eveneens nieuw is het standaard 7,0-inch Uconnect HD Live-infotainmentsysteem. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund, alsook bluetooth. Optioneel kan het Uconnect-systeem worden uitgebreid met een achteruitrijcamera en een TomTom 3D-navigatie­systeem. Een USB-poort voor de passagiers achterin is ook mogelijk.  Op het gebied van veiligheidssystemen zijn Traffic Sign Recognition (verkeersbordenherkenning), Speed Advisor (snelheid met druk op de knop afregelen op toegestane maximumsnelheid) en Lane Assist standaard. Optioneel levert Fiat nog dodehoekdetectie (Blind Spot Alert), een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter de auto (Rear Cross Path Detection) en een Safety Distance Manager wat bij andere auto's gewoon adaptieve cruise control heet. Ook optioneel is een automatische noodremassistent (Autonomous Emergency Brake). Fiat levert drie nieuwe carrosseriekleuren: Bianco Perla en de metalliclakken Azzurro Italia en Verde Tecno. Verder is er keuze uit zeven velgdesigns en interieurthema’s.
Urban, City Cross en Cross zijn de namen van de uitvoeringen die Fiat van de 500X levert.
Fiat start in Nederland met de levering van de 500X Opening Editions. Voor die modellen – leverbaar als Urban en City Cross in combinatie met 1.0 FireFly Turbo met 120 pk en handbak – gelden de volgende vanafprijzen: Fiat 500X FireFly Turbo 1.0 Urban Opening Edition: 25.395 euro, Fiat 500X FireFly Turbo 1.0 City Cross Opening Edition: 26.995 euro. Een dieselmotor is in Nederland niet leverbaar.

image/jpeg
  

| Disclaimer