Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De nieuwe Peugeot 508 SW: Radicale break


image/jpeg

Enkele maanden na de presentatie van de radicale berline onthult Peugeot de SW-versie van de nieuwe Peugeot 508. Een duidelijk keerpunt. De nieuwe Peugeot 508 SW breekt met codes op de concurrentiegevoelige markt van de D-segment breaks en is geïnspireerd op de wereld van de ‘Shooting Brakes’. Met zijn lage en dynamische silhouet is de Peugeot 508 SW een opvallend ontwerp. De auto is een geslaagde mix van stoere elegantie en praktisch gemak voor wat betreft ruimte, volume en toegang tot de bagageruimte. Met de nieuwste generatie van de Peugeot i-Cockpit en een beperkte draaicirkel voelt deze auto zich overal thuis, in smalle straatjes in de stad, maar ook op de snelweg.


Dankzij de aanwezigheid van fraai bij het design passende, praktische dakrails blijft de auto nagenoeg even laag als de berline met nauwelijks 1,42 m. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie waardoor de aerodynamica is verbeterd, zonder dat dit ten koste is gegaan van de nog steeds segmentconforme hoofdruimte in de auto.
De 4,78 m lange (slechts 3 cm langer dan de vorige generatie) Peugeot 508 SW heeft strakke en vloeiende lijnen en een lage en uitgestrekte daklijn.
Uniek voor een break in dit segment zijn de portieren zonder frame waardoor het silhouet scherper en sportiever kon worden gemaakt en tegelijkertijd het glasoppervlak behouden bleef.
De naden en spelingen zijn zo strak als mogelijk, de banden vullen de wielkasten perfect en de dakantenne is verdwenen (voortaan ingebouwd). Het silhouet van de auto is gespierd en op de topklasse geïnspireerd.
De Full LED koplampen en de verticale lichtsignatuur van de opaalachtige LED-dagrijverlichting geven de Peugeot 508 SW een sterke en exclusieve persoonlijkheid die wordt benadrukt door de centraal op de grille geplaatste leeuw en de 508-cijfers op de neus van de motorkap.
De achterkant oogt sterk en modern met de hoogglans zwarte horizontale strook omlijst door de Full LED 3D achterlichten die we kennen van de berline. Zodra de motor start branden de achterlichten die er uitzien als een klauwafdruk van de Leeuw. De lichtintensiteit past zich automatisch aan de hoeveelheid omgevingslicht aan. De dubbele, verchroomde uitlaatpijpen geven de auto een extra sportieve look en zetten hem stevig neer.
Een handige achterklep (optioneel leverbaar met elektrische bediening en handsfree functie) biedt toegang tot de bagageruimte. De laaddrempel is laag en breed (6 cm lager dan de berline op slechts 63.5 cm vanaf de grond en 2.4 cm breder). De in een handomdraai wegklapbare bagage-afdekhoes biedt onmiddellijk zicht op de gehele bagageruimte die eenvoudig is van vorm waardoor de 520 liter inhoud onder de hoedenplank geheel bruikbaar is. Deze inhoud is  nagenoeg even groot als de inhoud van de vorige break.
Modulariteit is een basiskenmerk van een break en de nieuwe Peugeot 508 SW biedt dan ook een 2/3 – 1/3 deelbare achterbank met Magic Flat functie. Met dit systeem kunnen beide delen van de bank in een handomdraai worden weggeklapt van achter uit de laadruimte.. Zo ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en in totaal 1780 liter laadvolume.

image/jpeg
image/jpeg

Peugeot i-Cockpit

Net als de nieuwe Peugeot 508 Berline is ook de SW uitgerust met de nieuwste generatie Peugeot i-Cockpit. De zorg die aan details is besteed, de minimale assemblagespelingen en de materiaalkeuze positioneren de nieuwe Peugeot 508 SW in een high-tech, begeerlijke en stijlvolle wereld. Dat werd mogelijk door onder andere een compact, met nerfleder bekleed stuurwiel (geperforeerd in de GT Line en de GT versies), de bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak met sequentiële bediening in de middenconsole, die bovendien veel opbergruimte biedt, brede decoratieve zones op het dashboard, de middenconsole en de portierpanelen, die - afhankelijk van de uitvoering - afgewerkt zijn met een bekleding die lijkt op carbon of natuurlijk hout (grijze eik op de GT Line/GT en imitatie zebrano exclusief voor de GT), mat chroom voor het stuur, de portierpanelen, de ventilatieopeningen, de 7 pianotoetsen - tuimelschakelaars - en zelfs voor de omlijsting van het centraal geplaatste touch screen, en bekleding met een materiaal met vezelstructuur van de binnenkant van het aflegvak aan passagierszijde (alle afwerkingsniveaus) en de opbergvakken in de voorportieren (bij de GT Line en de GT).
Aan het formaat en de verdeling van de opbergvakken over het interieur is bijzonder veel aandacht besteed. Zo passen er twee 1,5-literflessen in het gekoelde dashboardkastje, een 1-literfles in ieder portiervak en twee 0,5-literflesjes in het centrale opbergvak onder de armsteun (en dan zijn er ook nog bekerhouders). Door inbouw van een slimme kabelgoot past in de royale ruimte naast de EAT8-bedieningshendel zelfs de grootste smartphone (als ze niet via inductie worden opgeladen in de ruimte onder de console).
De passagiers voorin zitten in goed omsluitende, ergonomische stoelen en hebben bovendien vijf multipoint massageprogramma’s ter beschikking. Het gamma biedt keuze uit een waaier aan rijke en luxueuze bekledingen zoals Alcantara of nappa nerfleer. Het interieur van de nieuwe Peugeot 508 SW bevestigt dan ook de kwaliteit en de ambitie die het exterieur uitstraalt. Deze perfectie komt bovendien tot uiting in de hoeveelheid aan comfort- en veiligheidsuitrustingen.
De nieuwe Peugeot 508 SW biedt een arsenaal aan de nieuwste rijhulpsystemen, die met name voldoen aan de steeds strenger wordende EuroNCAP-criteria.

Optimale veiligheid
De nieuwe Peugeot 508 SW wordt aangeboden met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren (standaard met SCR) die ook gepresenteerd werden voor de berline.
De auto zal zijn wereldpremière beleven op de Mondial de l’Automobile in Parijs, vanaf januari 2019 in Europa te koop worden aangeboden en in de loop van het eerste half jaar van 2019 ook daarbuiten op de markt verschijnen.

image/jpeg
  

| Disclaimer