Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Citroën troeft imponerend met nieuwe C3


image/jpeg

De Citroën C3 stamt alweer uit 2002. Vanaf dag 1 was dit model de verkooptopper. Het Franse merk is van plan om die cijfers vast te houden en waar mogelijk te overtreffen met de nieuwe C3. Een opvallende uitstraling, vrolijk kleurgebruik en modern Frans comfort sieren deze nieuwste generatie Citroën C3. Wereldwijd zijn er van de C3 zelfs 3.500.000 verkocht. Dan speel je mee in de markt van de compacte modellen. Het compleet nieuwe model moet daarom wel heel wat in huis hebben, want de concurrentie heeft niet stilgezeten.

Het eerste wat opvalt bij de nieuweling, is dat hij nu designkenmerken heeft van de nieuwe C1, C4 Cactus en C4 Picasso. Net als de Citroën C4 Cactus beschikt de nieuwe Citroën C3 (optioneel) ook over AirBumps, die helpen nare ongelukjes te voorkomen. Het geeft hem meteen een enorm stoer tintje. De C3 is net iets kleiner dan de C4 Cactus en beschikt over veel bagageruimte, namelijk 300 liter. De auto heeft een zee aan licht door het indrukwekkende panoramische zonnedak. De auto is beschikbaar in twee kleurcombinaties, negen kleuren voor de carrosserie en drie voor het dak. Lekker speels of strak zakelijk, alles is mogelijk. Hij komt uitsluitend als vijfdeurs uitvoering dus dat is makkelijk kiezen.

Forse wielen
Qua lengte groeide de auto zo'n vijf centimeter, terwijl de toename in wielbasis nog iets groter is. Dat levert een winst op in de interieurruimte.
Deze Fransoos rolt op forse wielen, variërend van 15 tot zelfs 17 inch. Ook dat maakt hem meteen wat volwassener en imposanter. Ook bij de grootste maat banden worden hogere banden toegepast, dit zorgt er voor dat hij comfortabel is en niet als een plank stuitert. Het benzineprogramma is het meest uitgebreid en start met een 1,2 liter driecilinder goed voor 68 pk. De tweede versie wekt 82 pk op, deze motor is een oude bekende in het gamma.
Aan deze motoren is standaard een vijfbak gekoppeld. De topmotorisering behelst een turboversie die 110 pk levert. Naar wens kan deze krachtbron worden gekoppeld aan een zestraps automaat.  Ook is de C3 beschikbaar in
twee diesel varianten namelijk 75 of 100 pk. In eerste instantie is de Citroën C3 alleen beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, later volgt een automaat.

image/jpeg

Wie een fleurig interieur wenst, zal moeten gaan voor het hoogste uitrustingsniveau met de naam 'Shine'. De daaronder liggende uitvoeringen 'Live' en 'Feel' bieden meer grijs- en zwarttinten. De Shine biedt keuze uit drie opties in het interieur: zwart met rood, grijs met gele accenten en een zwart/grijze stoffen bekleding in combinatie met cognackleurig kunstleer.
Ondanks dat de C3 een compacte auto is, is de binnenruimte flink te noemen.
Ook voor grotere personen bieden de fors brede stoelen lekkere ondersteuning. Op de achterbank is de beenruimte normaal, de hoofdruimte zou meer mogen zijn, echter de bagageruimte is met 300 liter heel behoorlijk. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt.

Op elektronisch vlak introduceert Citroën de ConnectedCAM. Dit is een camera achter de achteruitkijkspiegel die verkeersborden leest. Ook ziet het systeem of de auto keurig tussen de lijnen blijft. Citroën breidt deze voorziening echter uit met de mogelijkheid om op commando foto's en video's te maken. Via een app kunnen deze beelden op social media worden gedeeld.
Daarnaast maakt de camera automatisch anderhalve minuut video bij een aanrijding.  De Citroën C3 zit boordevol van dat soort nieuwe technische snufjes: een dode-hoekdetector en Mirror Screen (uw smartphone makkelijk te zien op het 7 inch touchscreen in de auto) zijn daar voorbeelden van.

De nieuwe C3 staat nu bij de dealer in de showroom.

image/jpeg


  

| Disclaimer